- Szczegóły
- Super User
- Kategoria: Wczesne wspomaganie
- Odsłony: 26
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka ma na celu pobudzanie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka, eliminowanie czynników zagrażających prawidłowemu rozwojowi od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka działa w SOSW w Dorohusku od września 2007 r.
Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym w Dorohusku realizuje powoływany przez dyrektora placówki zespół specjalistów. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- oligofrenopedagog,
- surdopedagog,
- tyflopedagog,
- psycholog,
- logopeda,
- neurologopeda,
- muzykoterapeuta,
- fizjoterapeuta,
- terapeuta integracji sensorycznej,
- terapeuta ręki,
- rehabilitant.
Na zajęcia zapisywane są dzieci z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydaną przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną.
Wczesne wspomaganie może być organizowane na terenie ośrodka lub w domu rodzinnym dziecka (w szczególności, kiedy dziecko nie ukończyło 3 roku życia). Miejsce prowadzenia zajęć wskazuje dyrektor placówki w porozumieniu z rodzicami dziecka. Wymiar zajęć wynosi do 8 godzin w miesiącu, w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
Terapia odbywa się w pracowniach specjalistycznych wyposażonych w odpowiednie środki dydaktyczne i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć.
Zespół specjalistów wczesnego wspomagania rozwoju:
- ocenia poziom funkcjonowania dziecka w poszczególnych sferach rozwoju,
- opracowuje indywidualny program terapeutyczny,
- prowadzi systematyczne zajęcia specjalistyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka,
- monitoruje postępy dziecka i dostosowuje program w zależności od zmiany funkcjonowania dziecka, informacje o postępach przekazywane są rodzicom,
- zapewnia wsparcie psychologiczno - pedagogiczne rodzicom
Współpraca zespołu wczesnego wspomagania z rodziną dziecka polega na:
- udzielaniu pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania;
- udzielaniu instruktażu i porad oraz prowadzeniu konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem;
- udzielaniu pomocy w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
W ramach wczesnego wspomagania dzieci mają zapewnione zajęcia bezpłatne:
- psychologiczne;
- terapii integracji sensorycznej;
- pedagogiczne;
- terapię ręki;
- logopedyczne i neurologopedyczne;
- rehabilitacji ruchowej z fizjoterapeutą, w tym kinesiotaping, terapię manualna, PNF, elementy NDT Bobath;
- muzykoterapię;
- terapię ruchową;
- hydroterapię.
Wczesne wspomaganie rozwoju daje dzieciom szansę na optymalny rozwój. Objęcie ich specjalistyczną opieką jest niezmiernie ważne - minimalizuje w znacznym stopniu ryzyko niepowodzeń edukacyjnych w wieku szkolnym, pobudza psychoruchowo i społecznie, wzmacnia emocjonalnie.